FANDOM

Sid Meiers Civilization IV (eller Civ IV eller "Civ4") är ett tur-baserade strategi dataspel släpptes 2005 och utvecklades av chefsdesigner Soren Johnson under ledning av Sid Meier och Meiers studio Firaxis Games. Fram till 2010 skulle det vara den senaste delen i den hyllade Civilization-serien. Civilization IV släpptes mellan 25 oktober och November 4, 2005 i Nordamerika, Europa och Australien.

Spelets första expansionen, Warlords, släpptes den 24 juli 2006. Den senaste expansionen Beyond the Sword, släpptes den 23 juli 2007.

ÖversiktRedigera

Civilization IV är ett turbaserat spel där spelaren bygger ett imperium från grunden. Alla standardiserade fullängds spel börjar i 4000 f.Kr. med en enda bosättare att bygga en första stad och en scout eller en krigare, beroende på en CIV startteknik. Däri spelaren expanderar imperiet samtidigt kämpa med rivaler, utnyttja terrängen, och att använda teknik.

Spelaren har flera hinder för ansiktet, modelleras på politiska eller ekonomiska problem som verkliga nationer står inför. Bortsett från detta har de också att hantera sina diplomatiska förbindelser med rivaler och deras fortsatta strävan efter prospektering och nya resurser. Andra viktiga uppgifter är att planera var man ska bygga nya städer och framsteg inom vetenskap som avslöjar tillgång till ny teknik. En spelare har valet att spela den del av ett av ett antal historiska gestalter som Elisabet I (England) till Mao Zedong (Folkrepubliken Kina).

Omfattningen av spelet varierar från omkring 4000 f.kr till år 2050. Civilisationer gradvis avancera i teknik som bygger på sin egen produktion av "forskning" och ibland arbete stora människor. Teknologier sträcker sig från att skriva och keramik genom papper och krut till genteknik och kärnfusion. Alla teknologier avslöjar nya möjligheter för en civilisation och göra det möjligt chansen att handla med andra civilisationer för militärt bistånd, guld, resurser eller annan teknik. Begreppet teknologisk tillväxt bygger på en teknologi träd.

Ett annat viktigt begrepp i spelet, inte i de tidigaste spelen i serien, är tillväxten av kulturen, som expanderar sina kulturella gränser och kan också orsaka en kultur för att nästla sig in en annan civilisation, som ibland orsakar en stad att göra uppror mot den nuvarande ägaren . Kultur ökas genom skapandet av världens underverk (som kan ha bonuseffekter), bygga vissa byggnader i städerna, och spridningen av ett antal religioner (se nedan).

Spelet kan vinnas genom erövring (erövra alla andra civilisationer), dominans (kontrollerar en procent av världens land och befolkning), rymdkapplöpningen (att vara den första att bygga ett rymdskepp kan kolonisera Alpha Centauri), kultur (öka kulturella betyg i tre olika städer till "legendariska" nivåer) och diplomati (genom röster i FN). Slutligen, om spelets klockan tar slut (som standard i år 2050), är nationen med den högsta sammansatt poäng förklaras som vinnare.

Civilization IV släpptes på engelska, tyska, franska, spanska och italienska. Fans har också gjort ryska och finska översättningar.