FANDOM

Sid Meier's Civilization V (även Civilization 5) är ett datorspel av strategityp från 2010, utvecklat av Firaxis Games. Spelet släpptes till PC den 21 september 2010 i Nordamerika och den 24 september 2010 internationellt.

I Civilization V ska spelaren leda en civilisation, och utveckla denna i en slumpgenererad värld. Spelet är baserat på en helt ny spelmotor med hexagonala rutor, istället för de fyrkantiga som sågs i tidigare spel i serien. Många element från tidigare spel, såsom religion och spionage, har tagits bort eller gjorts om. Även stridssystemet är omgjort; man kan inte längre stapla militära enheter på samma ruta till exempel.

En annan nyhet är stadsstater, som inte tillhör någon civilisation, men ändå deltar i internationell diplomati.

CivilisationerRedigera

Från början av Civilization V finns 18 spelbara civilisationer tillgängliga och ytterligare sju civilisationer tillgängliga senare genom flera små DLC tillägg. Nio fler civilisationer tillkom med Gods & Kings expansionspaket, och nio andra civilisationer tillkom med Brave New World expansionspaket, vilket ökar det totala antalet civilisationer till 43, det största antalet civilisationer som någonsin har funnits i någon Civilization spel.

Detta är den första inkarnationen av de serier där ledarna talar på sitt modersmål i diplomati skärmen. Detta gäller endast ljudet; all text är på det språk som valts.

EnheterRedigera

Civilization V har 87 enheter, som sträcker sig från militärt till civilt. Till skillnad från tidigare spel, kan du bara ha en enhet av varje typ (militära / civila / påbörjat) per hex. Till exempel kan du inte ha en ryttare och en bågskytt på en bricka. Detta gäller även städer.

De flesta enheter kan flytta 2 hexes (De flesta kavalleri enheter flyttar 4) och inte längre förstörs om de förlorar en strid, tar skada istället. Du kommer att kunna byta en enhet med en bredvid det under strid.

Enheterna kommer att ta längre tid att tillverka än i tidigare spel och liksom detta har de underhållskostnader som är förknippade med dem potentiellt minska antalet enheter som du kan underhålla på en gång. De underhållskostnader blir dyrare ju längre du är i spelet.

Det finns inte längre trupptransporter. Istället enheter omedelbart förvandlas till provisoriska flytande transporter när du flyttar in i vatten efter viss forskning är klar.

StadsstaterRedigera

Ett nytt koncept i spelet är den så kallade stadsstaten - små stater oftast begränsad till en enda stad, som inte tävlar för att vinna spelet. Däremot kan de expanderar sitt territorium och få samma resurser som alla spelare kan. De ger ekonomiska och diplomatiska bonus om du bli vän med eller liera dem genom att göra uppdrag eller ge gåvor. Om du är fientliga mot en stadsstat, kommer andra civilisationer (vänner av stadsstaterna) blir fientliga mot dig.

TerrängRedigera

Slättterräng
Gräsmark, Marsh, slätter och öken.
Kall terräng
Snö och tundra
Hög terräng
Berg (endast helikoptrar och Kartagiska trupper, efter Karthagos första stora allmänhet, kan passera genom berg) och kullar (kullar ger mer försvar och förneka effekten av hinder i form av träd för varierade baserade enheter)
Vattenterräng
Kust, hav, sjöar och floder (Rivers påverkar de som attackerar över den och använda upp all rörelse punkter)
Skogar och djungler
Det finns flera typer av skogar och djungler som representerar de fyra stora landmassor. Sårade enheter kan gömma sig och återhämta sig i träd / skog.

Civilization V ingår också naturliga underverk som automatiskt placeras runt i kartan. Dessa underverk ger Lycka bonusar till någon civilisation som upptäcker dem. Några av dessa naturliga underverk är: Old Faithful, Mount Fuji, Krakatoa, och Stora barriärrevet. De ger också extra bonus till produktion och guld inkomst när städer bygger nära dem eller täcka dem med deras territorium.

ResurserRedigera

Det finns tre typer av resurser: strategiska resurser, lyxiga resurser och bonus resurser. Om du har mer än 1 lyx resurs, kan du handla överskottet med andra civilisationer. Men samma håller inte sant för strategiska resurser. En enda järn insättning, till exempel, kommer att ge mellan 2 till 6 järn resurser så att du kan bygga upp till 6 enheter som behöver 1 järnresurs. Därför tar så många strategiska resurser du kan är ett måste för att stödja stora arméer.

Förbättringar och byggnaderRedigera

Civilization V har 71 byggnader, 49 under och 23 förbättringar. Antalet unika byggnader ingår i byggnaden räknas. Observera att inte alla civ har en unik byggnad: vissa har en unik förbättring eller två unika enheter istället.

Underverk kommer i form av världens underverk, nationella underverk och projekt, precis som i Civilization IV. Begreppet kakel förbättringar har ändrats något: förutom arbetare och arbetsbåtar, den fantastiska människor kan nu konstruera speciella förbättringar (eller "glödlampa") också.

Teknologier och forskningRedigera

Civilization V kommer med 74 teknologier indelade i sju epoker, från antiken till framtida epok.

Även teknikhandel har tagits bort, var en ny funktion läggs: gör en forskningsavtal. Två civilisationer i fred kan utgöra en för en initial investering i guld, och kommer att ge de två civilisationer med en forskningspoäng uppsving efter en viss mängd varv så länge som de två civilisationer är i fred. Storleken på de forskningspoäng motsvarar halva medianvärdet av kostnader mellan de tekniker som finns för just denna civilisation. Storleken på de forskningspunkterna kunde ökas med underverk och socialpolitik. Detta kan dock användas enbart för att göra den andra civilisationen spendera pengar innan förklara krig. Även AI är känd för att använda detta.

SocialpolitikRedigera

I Civilization V det är förmågan att anta socialpolitiken genom ackumulerad kultur. Det finns tio olika träd av socialpolitiken, och fylla i fem av de tio belöningar spelaren med kultur seger. Istället för att byta en politik med en annan, en del politik bygger på andra. Varje politik har sina egna bonusar, till exempel att starta en guldålder.

I Mall:BNW finns det också Ideologier - slutspelet uber socialpolitik, som inte bara beviljar kraftfulla bonusar, men också påverka en civilisation ställning i världen och dess förbindelser med andra civilisationer. Till skillnad från sociala politik, ideologier konkurrerar med varandra på en global nivå.

SegervillkorRedigera

Återigen, det finns många sätt att uppnå annat än militär erövring seger. Du kan vinna genom att främst fokusera på vetenskaplig forskning och vara först med att sätta ihop ett rymdskepp till Alpha Centauri. Diplomatisk seger kräver hjälp från andra civilisationer och City-stater i FN och världskongressen i senare utbyggnader. Kultur seger kräver nu att slutföra fem av tio av de socialpolitiska "träd" och slutföra Utopia Projektet eller bli inflytelserik över andra civilisationer med turismen i expansionen Brave New World. Självklart är Världsdominationen ett alternativ, men segern villkoret har förenklats jämfört med de andra spelen. I stället för att helt förstöra andra civilisationer, den spelare som får kontroll över alla huvudstäder vinner. Du kan också vinna genom att ha den högsta poängen vid AD år 2050.

BetygRedigera

Om ingen vinner spelet genom AD 2050, då spelet ger dig en summa baserad på:

  • Antalet brickor inom dina gränser
  • Antalet städer i ditt imperium
  • Antalet invånare i ditt imperium
  • Antalet teknologier du besitter
  • Antalet "Framtida Teknologier" du besitter (som Framtida Teknologier är en repeterbar teknik)
  • Antalet underverk du har konstruerat (bidrar med flest poäng mot seger)

FramstegRedigera

I Steam-versionen av spelet kommer med över hundra prestationer, allt i omfattning från "Upptäck en gammal ruin" till "Klara spelet på Gudomen svårighetsgrad". De är noterade på en separat sida, tillsammans med förklaringar av den myriad av referenser till andra verk som ingår i prestation namn ... och det finns många.