FANDOM

Kakel förbättringar är byggnader eller installationer konstruerade utanför städer. Varje förbättring ändrar egenskaperna hos brickan där den är byggd, vanligtvis lägger möjligheter till den. Förbättringar låses upp via vissa teknologier. Det finns också vissa förbättringar endast tillgängliga för vissa civilisationer. Och slutligen finns vissa förbättringar som endast kan byggas med hjälp av stora människor.

Förbättringar som bygger på vissa strategiska och lyx resurser krävs för ett imperium att få tillgång till resursernas särskilda egenskaper.

Förbättringar är mottagliga för plundring av barbarer eller fiender. När en förbättring plundrade, kommer det att vara inaktiv tills repareras av en arbetare.

Detta är lista över förbättringar i Civilization V.

Kakel förbättringarRedigera

Dessa förbättringar kan byggas av en arbetare (eller en arbetsbåt), med tanke på lämplig teknik och under förutsättning att plattan uppfyller kraven för förbättring. Förbättringar tar bort skogar och djungler om inget annat anges. Bygger med en arbetare kräver flera tur, medan arbetsbåt avslutas förbättring ögonblickligt.

Standard förbättringarRedigera

Dessa förbättringar kan byggas överallt där det är lämpligt terräng. Vissa kan också ansluta resurser.

Transport förbättringarRedigera

Dessa förbättringar kan byggas på något tveksam lagfarter, även utanför ditt eget territorium. De kan byggas vid sidan av alla andra förbättringar, och tar inte bort skog eller djungler.

Resurs förbättringarRedigera

Dessa förbättringar kan bara byggas på en lämplig resurs, som de ansluter.

Unika kakel förbättringarRedigera

Dessa förbättringar är endast tillgängliga för vissa civilisationer, men ersätter inte generisk någon. De är inte användbara för att ansluta resurser.

Stora kakel förbättringarRedigera